مقایسه اصحاب امام حسین(ع) با یاران حضرت رسول اکرم(ص) 1
====================
اصحاب امام حسین(ع)امداد غیبی و نزول فرشتگان نداشتند
2- اصحاب امام حسین(ع)اذن بر رفتن و ترک جنگ داشتندأَذِنْتُ لَکُم[إرشاد مفید، ج2، ص91].ولی یاران رسول اکرم(ص)حق برگشت نداشتند.لِمَ أَذِنْتَ لَهُم[توبه/43].
3- اصحاب امام حسین(ع)سرشناس و سران قبیله بودند (زهیر و حبیب)، یاران پیامبر(ص)از مشاهیر نبودند.
4- یاران امام(ع)با مسلمانان میجنگیدند، ولی یاران پیامبر اکرم(ص)با کفار.
5- یاران امام(ع)در جنگهای پیامبر(ص)و حضرت علی(ع)و امام حسن(ع)نیز بودند، ولی یاران پیامبر با یک معصوم
6- یاران امام(ع)پیر و جوان و کودک ولی اصحاب پیامبر(ص)همه بزرگ بودند.
7- یاران امام(ع)از همه خیر محروم حتی آب، ولی اصحاب پیامبر(ص)امکانات داشتند. امام حسین(ع)-اصحاب، صفحه 168- دشمنان امام حسین(ع)سی هزار در برابر 72 نفر، دشمنان رسول اکرم(ص)فوقش سه برابر مسلمانان بودند.
9- امام(ع)را به مهمانی دعوت کردند، اما رسول اکرم(ص)را مهمان نکرده بودند.
10- اصحاب امام(ع)را قطعه قطعه کردند، ولی یاران رسول اکرم(ص)را جز حمزه مثله نکردند.
11- زن و بچه یاران امام(ع)را اسیر کردند، ولی زن و بچه یاران پیامبر(ص)اسیر نشدند.
===========================
مثال ها یی از حاج آقا قرائتیاز سی دی "تبلیغ" (یاد داشت های 40 ساله ایشان
مقابله به مثلإِنْ تَسْخَرُوا مِنّا فَإِنّا نَسْخَرُ مِنْکُمْ کَما تَسْخَرُونَ[هود/38]. --------------------------------------=============================
لغزش عملی:
-- :----------------------
1. مردی لباس زنانه پوشید و وارد مسجد شد. قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ(علیه السلام):اخْرُجْ مِنْ مَسْجِدِ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) یَا مَنْ لَعَنَهُ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) ثُمَّ قَالَ عَلِیٌّ (علیه السلام): سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) یَقُولُ: لَعَنَ اللَّهُ الْمُتَشَبِّهِینَ مِنَ الرِّجَالِ بِالنِّسَاءِ وَ الْمُتَشَبِّهَاتِ مِنَ النِّسَاءِ بِالرِّجَالِ[عللالشرائع، ج2، ص602]
2. قَالَ الصَّادِقُ(علیه السلام):کَانَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) یَزْجُرُ الرَّجُلَ أَنْ یَتَشَبَّهَ بِالنِّسَاءِ وَ یَنْهَی الْمَرْأَةَ أَنْ تَتَشَبَّهَ بِالرِّجَالِ فِی لِبَاسِهَا[مکارمالاخلاق، ص118].
لزوم شلوار به جای دامن برای بیرون خانه روزی بارانی زنی افتاد، پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)روی مبارکش را برگرداند. گفتند:یَا رَسُولَ اللَّهِ! إِنَّهَا مُتَسَرْوِلَةٌ قَال:َ" اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُتَسَرْوِلاتِ ثَلاثاً أَیُّهَا النَّاسُ! اتَّخِذُوا السَّرَاوِیلاتِ فَإِنَّهَا مِنْ أَسْتَرِ ثِیَابِکُمْ وَ حَصِّنُوا بِهَا نِسَاءَکُمْ إِذَا خَرَجْنَ"[مجموعهورام، ج2، ص78].
4. لباس در جوامع غربیحجاب دختران مسلمان در ترکیه در دانشگاه و دبیرستان یک مبارزه با فرهنگ غرب است.عکس العمل ما در برابر لباس های بیگانگان:گروهی از نصارای نجران با لباس های فاخر نزد رسول الله(صلی الله علیه و آله)آمدند، حضرت به آنان بی اعتنایی کردند. آنها مسئله را با حضرت علی(علیه السلام)درمیان گذاشتند. حضرت فرمود: لباس های ساده بپوشید و خدمت برسید آنها این کار را کردند پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله)آنان را پذیرفت و فرمود:و الذی بعثنی بالحق لقد أتونی المرة الاولی و إن إبلیس لمعهم[إعلامالوری، ص129].
فرهنگ لباس1. در هر جامعه نوع و کیفیت لباس زنان ومردان علاوه بر این که شرایط اقتصادی و اجتماعی و اقلیمی است شدیدا تابع جهان بینی و ارزش های حاکم بر جامعه است.2. از زمانی که غرب از خدا جدا شد و اصالت را به تن داد، لباس تنگ و کوتاه را پوشید، چرا که تا سرحد امکان باید از تن بهرهگیری کند و لذت ببرد. تمام لباسهای غربی ارضاء کننده تن انسان است و کشنده روح ومعنویت.3. تقریبا از تحقیقات وسیع در سرتاسر جهان میتوان فهمید که در تمام جهان لباسهای گشاد و بلند رسم بوده واین نوع لباس که امروز غرب به بازار آورده ارمغان 4 قرن گذشته اروپاست که انسان اروپائی از خدا کناره گرفت.4. فرهنگ حریص و افزون طلب ومتکاثر غرب نیز بدنبال پیدا کردن بازار مصرف مجبور است هرروز لباسی عرضه کند که جیب خود را پر کند نه انکه انسان را آرام کند.5. در طرح جدیدی که غرب برای لباس به جهان عرضه کرد اولین کسی که ذبح شد زن بود.6. سیمای لباس فرنگی: تجمل پرستی، تحریک شهوت، خودنمائی و تفاخر، اسراف، رقابت و چشم و هم چشمی، تبلیغات بوسیله آرمها و مارکها، وابستگی شخصیتی و اقتصادی و فکری.
5. نکاتی درباب لباس اسلامیاستقلال در لباس لباس_آداب و انواع، صفحه 121. لباس کفار ممنوع:قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله):أبی الله لی زی المشرکین و المنافقین و طعامهم[بحارالانوار، ج72، ص448].زیرا: الف: اعانت برظلم و قدرت پیدا کردن بازار و اقتصاد کفارب: تبلیغ از فرهنگ آنان و جلوه سیمایی اجتماعی کفار:گاندی لنگ بست و لباس خارجی نپوشید و لباس مدرس از کرباس بود.ج: خودباختگی روحی مسلمانان و توهین به مقام اسلامی و مکتبی او :دختران الجزائر با حجاب در برابر استعمار فرانسه ایستادند.د: وابستگی اقتصادی ما:ه: سیزده نفر از علماء سال حدود 1300 در ورقهای امضاء کردند که هر قبالهای بر کاغذ خارجی باشد امضاء نکنند و اگر کفن مرده پارچه خارجی باشد بر آن نماز نگذارند و خانه معتاد نروند .2.لا تَجِدُ قَوْماً یُومِنُونَ بِاللّهِ وَ الْیَوْمِ الاخِرِ یُوادُّونَ مَنْ حَادَّ اللّهَ وَ رَسُولَهُ[مجادله/22].3.لَنْ یَجْعَلَ اللّهُ لِلْکافِرِینَ عَلَی الْمُومِنِینَ سَبِیلا[نساء/141].4. قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ(علیه السلام):قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ إِلا أَوْشَکَ أَنْ یَکُونَ مِنْهُمْ[نهجالبلاغه، حکمت 207].5. قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ(علیه السلام):أَوْحَی اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی إِلَی نَبِیٍّ مِنَ الانْبِیَاءِ قُلْ لِقَوْمِکَ لا یَلْبَسُوا لِبَاسَ أَعْدَائِی وَ لا یَطْعَمُوا مَطَاعِمَ أَعْدَائِی وَ لا یَتَشَکَّلُوا مَشَاکِلَ أَعْدَائِی فَیَکُونُوا أَعْدَائِی کَمَا هُمْ أَعْدَائِی[النوادر راوندی، ص55].
لباس1. خداوند از میان حیوانات انسان را بداشتن لباس کرامت فرمود وانسان باید شکر این نعمت کند و کفرانش به اینهاست:1. لباس غصبی 2. حریر و طلا 3. اسراف و زیاده روی در لباس 4. تشبه به زنان در لباس 5. تشبه به کفار6. فرم زننده و وقیح 7. خیل فاخر خیلی مندرس و کهنه 8. لباس سیاه ـ لباس نازک9. صورت حیوان بر لباس 10. شلوار تنهاو بدن بی لباس 11. خانمهابا زینت و گردنبند نماز بخوانند و بدون اینهامکروه است. 12. امام جماعت با عبا وعمامه نماز بخوانند و بدون آن کراهت دارد. 13. لباس عورت انسان را میپوشاند پوشیده بودن گناهانت را بیاد بیاور. باطنت را به راستی بپوشان، گناهان دیگران را نیز بپوشان، کسی را رسوا مساز14. امام صادق(علیه السلام)فرمود: بهتری لباس لباسی است که تو را از یاد خدا غافل نکند بلکه به شکر و ذکر و طاعت نزدیک کند و از عجب و ریا و فخر و تکبر دور کند
================================
. مثال ها یی از حاج آقا قرائتی
از سی دی "تبلیغ" (یاد داشت های 40 ساله ایشان )
------------------------
مثال ها یی از حاج آقا قرائتی
از سی دی "تبلیغ" (یاد داشت های 40 ساله ایشان )
مثال ها یی از حاج آقا قرائتیاز سی دی "تبلیغ" (یاد داشت های 40 ساله ایشان )=======================================
قال امیرالمؤمنین (ع): "من بدن خود را برای سختیها و تشنگی و گرسنگی مثل درختهای صحرائی پر مقاوم و پرقدرت تربیت کردهام. [حیدر کرار، ثابت و بی درنگ و مکرر].
==============================
حس ابتکار، طرز مبارزه با حریف، سرعت اخذ تصمیم و فتح دروازه دشمن، لذت از کار دسته جمعی از آثار ورزشهای جمعی مثل فوتبال است.[ ارزش طبی ورزش، دکتر اشرفی].
==============================
رسیدگی به جسم منهای روح و روح منهای جسم همچون رسیدگی به یکی از دو اسب ارّابه است. ورزش مثل خواب و خوراک است [ارزش طبی ورزش، دکتر اشرفی].
================================
کار بدون نیت مثل اسکناس بدون پشتوانه است.
===============================
ناگواری خوب است ولی خوش نیست مثل آمپول و دوا، آب ته کاسه تا حرارت نبیند حرکت نمیکند، تمام مواد طبیعی بعد از فشار و سختی به ارزش میرسند.
================================
مکتبی حق است که ظرفیت او را پر کند. بعضی مکتبها مثل کفش هستند فقط پا را میپوشانند.
===============================
زندگی بشر مثل زندگی نباتات زود گذر، ناپایدار و در معرض نابودی است.
===============================
حرمت همسایه مثل حرمت مادر استقَال النبی(ص):حُرْمَةُ الْجَارِ عَلَی الْجَارِ کَحُرْمَةِ أُمِّهِ[کافی، ج2، ص66].
========================
مثال ها یی از حاج آقا قرائتیاز سی دی "تبلیغ" (یاد داشت های 40 ساله ایشان )====================================
سرعت سیر زمین به قدری منظم است که اختلاف یک لحظه در یک قرن موجب به هم خوردن ریاضیات فلکی میشود.مثل ساعتی بسیار دقیق چند نوع حرکت دارد: وضعی ـ انتقالی ـ تبعی.
=========================================
در سال 1938 در دانشگاه هاروارد به کمک وسایل الکترونیکی ثابت شد که خفاش در حال پرواز در هر دو هزارم ثانیه اصوات و امواجی منتشر میکند، تا با انعکاسِ آنها از برخورد با مانع جلوگیری کند. برای تشخیص فاصله عیناً مثل رادار عمل میکند.
======================================
انگور: یک داروخانه طبیعی است، مثل شیر مادر است. غذای کامل و دو برابر گوشت در بدن تولید حرارت می کند و برای تصفیه خون، رفع رماتیسم، زیادی اوره، لایهروبی روده و معده و برای برطرف کردن اندوه و تقویت اعصاب آثار درمانی قطعی دارد. برای مبارزه با سرطان مفید است. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): خَیْرُ فَاکِهَتِکُمُ الْعِنَبُ [طبالنبی(ص)، ص22].
========================================
قَالَ الصَّادِقُ(ع):شَرَفُ الْمُومِنِ صَلاتُهُ بِاللَّیْلِ[کافی، ج3، ص488.]آن خانه مثل ستاره میدرخشد.[وافی، ج2، ص22.]
مثال ها یی از حاج آقا قرائتیاز سی دی "تبلیغ" (یاد داشت های 40 ساله ایشان )===============================
تقدم توبه بر طهارت مثل تقدم علت بر معلول
=================================
معنای قیاس این است که حکمی را از موضوعی به موضوع مشابه انتقال دهیم. مثل اینکه حکم روزه را برای نماز یا بالعکس و حکم بول را برای منی و بالعکس بار کنیم. نسخه بیماری را برای بیمار مشابه تجویز نمائیم.
===================================
به امام حسین (ع) گفتند: "فلان شخص از بنی امیه اموال زیادی را صدقه میدهد." فرمود: "اومثل کسی است که از مال حاج سرقت کند وصدقه دهد." سپس فرمود: إِنَّمَا الصَّدَقَةُ الطَّیِّبَةُ صَدَقَةُ مَنْ عَرِقَ فِیهَا جَبِینُهُ وَ اغْبَرَّ فِیهَا وَجْهُهُ[ دعائمالاسلام، ج1، ص244].
========================================
محبت مثل غذا است و اندازه دارد. ما باید کودک را برای ناکامی ها و حوادث نیز تربیت کنیم. امام باقر (ع) میفرمایند: "بدترین والدین آنانند کهکودک خود را لوس بار میآورند".
===============================
وس بودن مرز توقع نمیشناسد و دائما در توسعه است و نفس انسان مثل جهنم دائما هل من مزید میگوید.
==================================
کودکانی که محبت ندیدهاند مثل سنگ آهکی هستند که در اثر پخته شدن سبک ولی همین که محبت دیدند همچون آبی که روی آهک ریختهشود متلاشی میشوند. امام جمعه شیراز در سخنرانی اولیاء و مربیان سال 66
مثال ها یی از حاج آقا قرائتیاز سی دی "تبلیغ" (یاد داشت های 40 ساله ایشان )======================================
کیفر مستکبر تحقیر است، مستکبر در قیامت مثل مورچه میشود.
===================================
وَ لِباسُ التَّقْوی ذلِکَ خَیْرٌ[اعراف/26].تقوی مثل لباس است در حفظ انسان ب: لباس زینت برای انسان است.4. قَالَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ(علیه السلام):اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ حَلِّنِی بِحِلْیَةِ الصَّالِحِینَ، وَ أَلْبِسْنِی زِینَةَ الْمُتَّقِینَ، فِی بَسْطِ الْعَدْلِ، وَ کَظْمِ الغَیْظِ، وَ إِطْفَاءِ النَّائِرَةِ، وَ ضَمِّ أَهْلِ الْفُرْقَةِ، وَ إِصْلاحِ ذَاتِ الْبَیْنِ[صحیفه سجادیه، دعای 20].
=======================================
گفته عالم مثل باران است که زمین را زنده میکند.
====================================
عقل بدون ادب مثل درخت بیبار است.
=================================
به قول سراج حرفهای کسروی مثل حرفهای آن روضهخوان قلابی بود که دروغ روضه میخواند و میگفت اینها را خود آقا به دلم میاندازد.
==============================
چندین حدیث در تعمیر قبر ائمّه (علیهم السّلام) داریم و در حدیث فرمود: "تعمیرکننده قبر شمامثل تعمیرکننده بیت المقدس است و ثواب 70 حجّ غیر از حجّة الاسلام دارد و تمام گناهانش بخشیده است،مثل روزی که از مادر متولد شده و در بهشت با ما ملاقات می کند".
====================================
مسئولیت دادن به تدریج و بعد از آزمایش، مثل خود خداوند در مسئولیت دادن به مردم.
===============================
مسجد متروکه در قیامت شکایت میکند مثل عالم در میان جاهل و قرآنی که متروک شده است. [تحریر امام و بحار، ج83، ص368]
مثال ها یی از حاج آقا قرائتیاز سی دی "تبلیغ" (یاد داشت های 40 ساله ایشان )======================================
تشکر از ولی نعمت، مثل توجه انسان به لباس و دارو ثابت است.
=========================================
خداوند انسان را آزاد آفریده، مثل اینکه شما فرزند خودتان را در خرید چیزی آزاد میگذارید ولی هر لحظه بخواهید میتوانید او را ممنوع کنید.
==========================
مثال احکام ثانوی مثل ابر است که موقّتا روی خورشید است و ابر نشانه غروب نیست.
==================================
عن محمد بن بشیر، عمن حدثه، قال: ما بقی أحد إلا و قد جال جولة إلا المقداد بن الاسود فإن قلبه کان مثل زبر الحدید [رجالالکشی، ص10.]==================================
جواب نامه مثل جواب سلام است.
مثال ها یی از حاج آقا قرائتیاز سی دی "تبلیغ" (یاد داشت های 40 ساله ایشان )===========================================
مؤمن در مسجد مثل ماهی در آب و منافق مثل پرنده در قفس است.
=====================================
امام سجادعلیهالسلاماز حضرت موسی(ع)نقل فرمود که خدایا در قیامت چه کسانی در سایه عرش تو هستند؟فَأَوْحَی اللَّهُ إِلَیْهِ الطَّاهِرَةُ قُلُوبُهُمْ وَ الْبَرِیئَةُ أَیْدِیهِمُ الَّذِینَ یَذْکُرُونَ جَلالِی ذِکْرَ آبَائِهِمْ إِلَی أَنْ قَالَ وَ الَّذِینَ یَغْضَبُونَ لِمَحَارِمِی إِذَا اسْتُحِلَّتْ مِثْلَ النَّمِرِ إِذَا جُرِحَ[وسائل الشیعة، ج16، ص147].مثل پلنگ وقتی خشم گین شود.
========================================
پیامبر (ص) فرمود: "مسجد از زباله و آشغال منزجر میشود ومثل شخص کتک خورده پژمرده میشود". [ مستدرک، ج3، ص376]======================================
معاویه از او پرسید: فرق لشگر من با برادرت علی(ع) چیست؟ عقیل گفت: شب لشگر علیمثل شب رسول خدا و روز شانمثل روز رسول خدا است. فقط رسول الله در میانشان نیست و همه اهل نماز و قرآن هستند، ولی در لشگر تو منافقانی بودند که در لیلة العقبه تصمیم بر قتل رسول الله(ص) داشتند و شبو روزشا مثل شب و روز ابوسفیان بود، لکن ابوسفیان در میانشان نبود.
====================================
نشانه جامعه پاک هم آن است که عین نجسها مثل مراکز قمار و فحشا و شراب که سبب آلوده کردن دیگران است از بین برود.
=====================================
بعضی از عیبهای نفسانی مثل تکبر است که دوای آن خاکی شدن است. علی بن یقطین به یکی از شیعیان راه نداد. امام کاظم هم به او راه نداد تا او به کوفه آمد و صورتش را روی خاک نهاد و به آن شیعه گفت: صورتم را پامال کن تا روح تکبرم خاک مال شود.[ سفینة البحار، واژه علی بن یقطین].
=======================================
در پرواز معنوی هم گاهی مثل ابلیس اولین خطا آخرین خطا می شود.
مثال ها یی از حاج آقا قرائتیاز سی دی "تبلیغ" (یاد داشت های 40 ساله ایشان )========================================
تا فلسفه احکام را ندانیم عمل نمیکنیم، پس مثل این است که هر مریضی باید بمیرد، چون کمتر کسی از خواص و ترکیب داروها خبر دارد.
======================================== ابوطلحه فرزندی داشت که خیلی او را دوست داشت، مریض شد و مرد. همسرش ام سلیم بچه را پنهان کرد و لباس خوب پوشیده و غذای مطبوعدرست کرد شوهر که به خانه آمد برایش غذا آورد و به او گفت: ودیعهای از خداوند نزد ما بود به صاحبش بازگرداندیم و قصه فوت فرزند را به آرامی تعریف کرد. ابوطلحه گفت: فأنا أحق بالصبر منک ثم قام من مکانه و اغتسل و صلی رکعتین، سپس خدمت پیامبر (ص) رسیده و قصه را تعریف کرد. حضرتفرمود: الحمد لله الذی جعل من أمتیمثل صابرة بنی إسرائیل[ مسکن الفؤاد، ص67].
========================================
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص):حَافَتَا الصِّرَاطِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ الرَّحِمُ وَ الامَانَةُ فَإِذَا مَرَّ الْوَصُولُ لِلرَّحِمِ الْمُودِّی لِلامَانَةِ نَفَذَ إِلَی الْجَنَّةِ وَ إِذَا مَرَّ الْخَائِنُ لِلامَانَةِ الْقَطُوعُ لِلرَّحِمِ لَمْ یَنْفَعْهُ مَعَهُمَا عَمَلٌ وَ تَکَفَّأَ بِهِ الصِّرَاطُ فِی النَّارِ[کافی، ج2، ص152].توضیح علامه مجلسی: تشبیه 2 خصلت به حافة (جانب) معنایش این است که این 2 خصلت مانع سقوط در جهنم هستند، مثل اینکه دو طرف جاده باریک خطرناکی را میله آهنی قرار بدهند.[بحار، ج71، ص117
====================================
قول سدید؛ یعنی کلامی کهمثل سد جلو باطل و یاوه و مغلطه و اغفال و.... را بگیرد.
===============================
فکر گناه نکنید فکر مثل دود است کم کم آنجا را تاریک میکند.