مثال ها یی از حاج آقا قرائتیاز سی دی "تبلیغ" (یاد داشت های 40 ساله ایشان )========================================
تا فلسفه احکام را ندانیم عمل نمیکنیم، پس مثل این است که هر مریضی باید بمیرد، چون کمتر کسی از خواص و ترکیب داروها خبر دارد.
======================================== ابوطلحه فرزندی داشت که خیلی او را دوست داشت، مریض شد و مرد. همسرش ام سلیم بچه را پنهان کرد و لباس خوب پوشیده و غذای مطبوعدرست کرد شوهر که به خانه آمد برایش غذا آورد و به او گفت: ودیعهای از خداوند نزد ما بود به صاحبش بازگرداندیم و قصه فوت فرزند را به آرامی تعریف کرد. ابوطلحه گفت: فأنا أحق بالصبر منک ثم قام من مکانه و اغتسل و صلی رکعتین، سپس خدمت پیامبر (ص) رسیده و قصه را تعریف کرد. حضرتفرمود: الحمد لله الذی جعل من أمتیمثل صابرة بنی إسرائیل[ مسکن الفؤاد، ص67].
========================================
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص):حَافَتَا الصِّرَاطِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ الرَّحِمُ وَ الامَانَةُ فَإِذَا مَرَّ الْوَصُولُ لِلرَّحِمِ الْمُودِّی لِلامَانَةِ نَفَذَ إِلَی الْجَنَّةِ وَ إِذَا مَرَّ الْخَائِنُ لِلامَانَةِ الْقَطُوعُ لِلرَّحِمِ لَمْ یَنْفَعْهُ مَعَهُمَا عَمَلٌ وَ تَکَفَّأَ بِهِ الصِّرَاطُ فِی النَّارِ[کافی، ج2، ص152].توضیح علامه مجلسی: تشبیه 2 خصلت به حافة (جانب) معنایش این است که این 2 خصلت مانع سقوط در جهنم هستند، مثل اینکه دو طرف جاده باریک خطرناکی را میله آهنی قرار بدهند.[بحار، ج71، ص117
====================================
قول سدید؛ یعنی کلامی کهمثل سد جلو باطل و یاوه و مغلطه و اغفال و.... را بگیرد.
===============================
فکر گناه نکنید فکر مثل دود است کم کم آنجا را تاریک میکند.
مثال ها یی از حاج آقا قرائتیاز سی دی "تبلیغ" (یاد داشت های 40 ساله ایشان )=======================================-فَالْیَوْمَ نُنَجِّیکَ بِبَدَنِکَ لِتَکُونَ لِمَنْ خَلْفَکَ[یونس/92].مثل ماشین قراضه کنار پلیسراه
=====================================
خوب است مثل آئینه، عیب دیگران را بزرگتر یا کوچکتر نکنیم.
===================================
حضرت رسول (ص) در روایات متعدّد به أمیرالمؤمنین (ع) فرمود: "تومثل عیسی هستی که یهود او را واجب القتل دانستند و به مادرش تهمت زدند، ولی نصارا او را تا خدایی رساندند." [بحار، ج35، ص313].
======================================
یحب(با لحن عاطفی) احدکم(بعضکم عن بعض) ان یاکل لحم(آبرو مثل گوشت بدن، جزء انسان است.) اخیه(او برادر تو است.)میتا فکرهتموه.
==========================
سِیرُوا فِی الارْضِ فَانْظُرُوا[نمل/69].بدون گناه برای کار، بازدیدهای علمی با اجازه والدین همراه افراد پاک.کوهنوردی:هرچه بالاتر روی دید شما وسیعتر میشود. در کوهها ذخائر برفهاست. کوهها بزرگ ولی آرام، پرورش دهنده داروهای گیاهی. مؤمن مثل کوه است. کنترل کننده و مانع طوفانها. کوه مرکز نزول وحی، کوه طور غار حرا. کوه پناهگاه حیوانات است و هر چه بیشتر بالا روی خطر سقوطش بیشتر است.بلندترین قله عمیقترین درّهها را دارد. اگر بر سر کوه پا بگذاری باز هم از او میترسی. کوهها رنگارنگ هستند.سرمایه زندگی مادی ما کوهها هستند کوهها علامت شناسایی راهها، هنگام بالا رفتن از کوه به فکر راه برگشت آن هم باید بود (عاقبت اندیش).
مثال ها یی از حاج آقا قرائتیاز سی دی "تبلیغ" (یاد داشت های 40 ساله ایشان )===============================
مثل های قرآنی
1-مَثَلُهُمْ کَمَثَلِ الَّذِی اسْتَوْقَدَ ناراً فَلَمّا أَضاءَتْ ما حَوْلَهُ ذَهَبَ اللّهُ بِنُورِهِمْ وَ تَرَکَهُمْ فِی ظُلُماتٍ لا یُبْصِرُونَ[بقره/17].
2-وْ کَصَیِّبٍ مِنَ السَّماءِ فِیهِ ظُلُماتٌ وَ رَعْدٌ وَ بَرْقٌ یَجْعَلُونَ أَصابِعَهُمْ فِی آذانِهِمْ مِنَ الصَّواعِقِ حَذَرَ الْمَوْتِ وَ اللّهُ مُحِیطٌ بِالْکافِرِینَ[بقره/19].
3-إِنَّ اللّهَ لا یَسْتَحْیِی أَنْ یَضْرِبَ مَثَلا ما بَعُوضَةً فَما فَوْقَها[بقره/26].
4-وَ مَثَلُ الَّذِینَ کَفَرُوا کَمَثَلِ الَّذِی یَنْعِقُ بِما لا یَسْمَعُ إِلا دُعاءً وَ نِداءً صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لا یَعْقِلُونَ[بقره/171].
5-مثَلُ الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللّهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ فِی کُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَ اللّهُ یُضاعِفُ لِمَنْ یَشاءُ وَ اللّهُ واسِعٌ عَلِیمٌ[بقره/261].
6-یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِکُمْ بِالْمَنِّ وَ الاذى کَالَّذِی یُنْفِقُ مالَهُ رِئاءَ النّاسِ وَ لا یُومِنُ بِاللّهِ وَ الْیَوْمِ الاخِرِ فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ صَفْوانٍ عَلَیْهِ تُرابٌ فَأَصابَهُ وابِلٌ فَتَرَکَهُ صَلْداً لا یَقْدِرُونَ عَلى شَیْءٍ مِمّا کَسَبُوا وَ اللّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرِینَ[بقره/264].
7-وَ مَثَلُ الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللّهِ وَ تَثْبِیتاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ کَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ أَصابَها وابِلٌ فَآتَتْ أُکُلَها ضِعْفَیْنِ فَإِنْ لَمْ یُصِبْها وابِلٌ فَطَلٌّ وَ اللّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ[بقره/265].
8-إِنَّ مَثَلَ عِیسى عِنْدَ اللّهِ کَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ[آل عمران/59].
9-مَثَلُ ما یُنْفِقُونَ فِی هذِهِ الْحَیاةِ الدُّنْیا کَمَثَلِ رِیحٍ فِیها صِرٌّ أَصابَتْ حَرْثَ قَوْمٍ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ فَأَهْلَکَتْهُ وَ ما ظَلَمَهُمُ اللّهُ وَ لکِنْ أَنْفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ[ال عمران/117].
10-وَ لَوْ شِئْنا لَرَفَعْناهُ بِها وَ لکِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الارْضِ وَ اتَّبَعَ هَواهُ فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ الْکَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَیْهِ یَلْهَثْ أَوْ تَتْرُکْهُ یَلْهَثْ ذلِکَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِینَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ[اعراف/176].
11-إِنَّما مَثَلُ الْحَیاةِ الدُّنْیا کَماءٍ أَنْزَلْناهُ مِنَ السَّماءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَباتُ الارْضِ مِمّا یَأْکُلُ النّاسُ وَ الانْعامُ حَتّى إِذا أَخَذَتِ الارْضُ زُخْرُفَها وَ ازَّیَّنَتْ وَ ظَنَّ أَهْلُها أَنَّهُمْ قادِرُونَ عَلَیْها أَتاها أَمْرُنا لَیْلا أَوْ نَهاراً فَجَعَلْناها حَصِیداً کَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالامْسِ کَذلِکَ نُفَصِّلُ الایاتِ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ[یونس/24].
12-مَثَلُ الْفَرِیقَیْنِ کَالاعْمى وَ الاصَمِّ وَ الْبَصِیرِ وَ السَّمِیعِ هَلْ یَسْتَوِیانِ مَثَلا أَ فَلا تَذَکَّرُونَ[هود/24].
مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِی وُعِدَ الْمُتَّقُونَ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الانْهارُ أُکُلُها دائِمٌ وَ ظِلُّها تِلْکَ عُقْبَى الَّذِینَ اتَّقَوْا وَ عُقْبَى الْکافِرِینَ النّارُ[رعد/35].
مَثَلُ الَّذِینَ کَفَرُوا بِرَبِّهِمْ أَعْمالُهُمْ کَرَمادٍ اشْتَدَّتْ بِهِ الرِّیحُ فِی یَوْمٍ عاصِفٍ لا یَقْدِرُونَ مِمّا کَسَبُوا عَلى شَیْءٍ ذلِکَ هُوَ الضَّلالُ الْبَعِیدُ[ابراهیم/18].
أَ لَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلا کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِی السَّماءِ[ابراهیم/24].
تُوتِی أُکُلَها کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّها وَ یَضْرِبُ اللّهُ الامْثالَ لِلنّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ[ابراهیم/25].
وَ مَثَلُ کَلِمَةٍ خَبِیثَةٍ کَشَجَرَةٍ خَبِیثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الارْضِ ما لَها مِنْ قَرارٍ[ابراهیم/26].
وَ اضْرِبْ لَهُمْ مَثَلَ الْحَیاةِ الدُّنْیا کَماءٍ أَنْزَلْناهُ مِنَ السَّماءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَباتُ الارْضِ فَأَصْبَحَ هَشِیماً تَذْرُوهُ الرِّیاحُ وَ کانَ اللّهُ عَلى کُلِّ شَیْءٍ مُقْتَدِراً[کهف/45].
یا أَیُّهَا النّاسُ ضُرِبَ مَثَلٌ فَاسْتَمِعُوا لَهُ إِنَّ الَّذِینَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللّهِ لَنْ یَخْلُقُوا ذُباباً وَ لَوِ اجْتَمَعُوا لَهُ وَ إِنْ یَسْلُبْهُمُ الذُّبابُ شَیْئاً لا یَسْتَنْقِذُوهُ مِنْهُ ضَعُفَ الطّالِبُ وَ الْمَطْلُوبُ[حج/73].
اللّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الارْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکاةٍ فِیها مِصْباحٌ الْمِصْباحُ فِی زُجاجَةٍ الزُّجاجَةُ کَأَنَّها کَوْکَبٌ دُرِّیٌّ یُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَکَةٍ زَیْتُونَةٍ لا شَرْقِیَّةٍ وَ لا غَرْبِیَّةٍ یَکادُ زَیْتُها یُضِیءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ نُورٌ عَلى نُورٍ یَهْدِی اللّهُ لِنُورِهِ مَنْ یَشاءُ وَ یَضْرِبُ اللّهُ الامْثالَ لِلنّاسِ وَ اللّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ[نور/35].
قرآن کریم ، صفحه 18مَثَلُ الَّذِینَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللّهِ أَوْلِیاءَ کَمَثَلِ الْعَنْکَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَیْتاً وَ إِنَّ أَوْهَنَ الْبُیُوتِ لَبَیْتُ الْعَنْکَبُوتِ لَوْ کانُوا یَعْلَمُونَ[عنکبوت/41]
اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زِینَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَیْنَکُمْ وَ تَکاثُرٌ فِی الامْوالِ وَ الاوْلادِ کَمَثَلِ غَیْثٍ أَعْجَبَ الْکُفّارَ نَباتُهُ ثُمَّ یَهِیجُ فَتَراهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ یَکُونُ حُطاماً وَ فِی الاخِرَةِ عَذابٌ شَدِیدٌ وَ مَغْفِرَةٌ مِنَ اللّهِ وَ رِضْوانٌ وَ مَا الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلا مَتاعُ الْغُرُورِ[حدید/20].
مَثَلُ الَّذِینَ حُمِّلُوا التَّوْراةَ ثُمَّ لَمْ یَحْمِلُوها کَمَثَلِ الْحِمارِ یَحْمِلُ أَسْفاراً بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِینَ کَذَّبُوا بِآیاتِ اللّهِ وَ اللّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظّالِمِینَ[جمعه/5].
وَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلا رَجُلَیْنِ أَحَدُهُما أَبْکَمُ لا یَقْدِرُ عَلى شَیْءٍ وَ هُوَ کَلٌّ عَلى مَوْلاهُ أَیْنَما یُوَجِّهْهُ لا یَأْتِ بِخَیْرٍ هَلْ یَسْتَوِی هُوَ وَ مَنْ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ هُوَ عَلى صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ[نحل/76].
وَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلا قَرْیَةً کانَتْ آمِنَةً مُطْمَئِنَّةً یَأْتِیها رِزْقُها رَغَداً مِنْ کُلِّ مَکانٍ فَکَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللّهِ فَأَذاقَهَا اللّهُ لِباسَ الْجُوعِ وَ الْخَوْفِ بِما کانُوا یَصْنَعُونَ[نحل/112].
وَ اضْرِبْ لَهُمْ مَثَلا رَجُلَیْنِ جَعَلْنا لاحَدِهِما جَنَّتَیْنِ مِنْ أَعْنابٍ وَ حَفَفْناهُما بِنَخْلٍ وَ جَعَلْنا بَیْنَهُما زَرْعاً[کهف/32].
ضَرَبَ اللّهُ مَثَلا رَجُلا فِیهِ شُرَکاءُ مُتَشاکِسُونَ وَ رَجُلا سَلَماً لِرَجُلٍ هَلْ یَسْتَوِیانِ مَثَلا الْحَمْدُ لِلّهِ بَلْ أَکْثَرُهُمْ لا یَعْلَمُونَ[زمر/29].
===========================
در انسان یک احساس تمایلی است که خود به خود انسان را به سوی خدا میکشاند. مثل نیروی آهنربا که آهن را جذب میکند.
===========================
توماس کارلیل فیلسوف انگلیسی میگوید: کسانی که میخواهند خداوند را با برهان ثابت کنند مثل کسی است که میخواهد خورشید را با فانوس پیدا کند.
===========================
البتّه احساسات صادق گاهی صادقانه اشباع میشود. مثل گرسنهای که غذای سالم میخورد و گاهی کاذبانه مثل مکیدن پستانک.
========================
فطریّاتِ متعدّد است که ممکن است یک فطرتی بر فطرت دیگر غالب شود. مثل هنر دوستی و لذّت دوستی بر علم دوستی غالب شود و یا بالعکس.
========================
مثال ها یی از حاج آقا قرائتیاز سی دی "تبلیغ" (یاد داشت های 40 ساله ایشان )=========================
قال رسول الله (ص): اما ترضی احدیکن انها اذا کانت حاملا من زوجها و هو عنها راض ان لها مثل اجر الصائم القائم فی سبیل الله فاذا وضعت لم یخرج من لبنها جرعة و لم یمص من ثدیها مصة الاکان لکل جرعة و لکل مصة حسنة فان اسهر هالیلة کان لها مثل اجر سبعین رقبة تعتقهم فی سبیل الله[ نهج الفصاحه].
=====================================
مثال ها یی از حاج آقا قرائتیاز سی دی "تبلیغ" (یاد داشت های 40 ساله ایشان )=========================
سرعت سیر زمین به قدری منظم است که اختلاف یک لحظه در یک قرن موجب به هم خوردن ریاضیات فلکی میشود. مثل ساعتی بسیار دقیق
======================
زندانبانان باید مثل طبیب باشند.
===========================
بین روح و بدن ارتباط تنگاتنگ است و غرق شدن جسم در مادیات راه را برای پیشرفت روح میگیرد. ـ روح هم مثل بدن نیاز به تغذیه و تقویت دارد. روح هم مثل بدن لذّتهایی دارد.
=====================
ا مام حسین (ع) میفرماید (ع) میفرماید: شهادت برای انسان مثل گردن بند به گردن دختران جوان است
مثال ها یی از حاج آقا قرائتیاز سی دی "تبلیغ" (یاد داشت های 40 ساله ایشان )
======================================
قانون اسلام میگوید به محرومین باید آن قدر عطا شود که مثل سایر مردم عادی زندگی خود را اداره کنند و تنها به ساختن یک بیمارستان و یک داروی مجانی اکتفا نکرد.
به حدیث ذیل توجه کنید:در کتاب مستطاب من لا یحضر، حدیث شریفی دیدم که ابی بصیر از امام صادق(ع)میپرسد که مردی کفاش عیالمند است و 800 درهم سرمایه دارد. آیا میتواند از زکات استفاده کند؟حضرت میفرماید: آیا از این سرمایه استفاده میکند به مقدار قوت زن و بچه خود؟ بله، آقا.آیا زیادی بر قوت پیدا میکند؟ نمیدانم. حضرت فرمود: اگر کم تر از نصف برای قوت استفاده میکند، میتواند از زکات استفاده کند و بر عیال خود توسعه دهد تا مثل مردم عادی شود در زندگی.
سَأَلَ أَبُو بَصِیرٍ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) عَنِ الرَّجُلِ یَکُونُ لَهُ ثَمَانُمِائَةِ دِرْهَمٍ وَ هُوَ رَجُلٌ خَفَّافٌ وَ لَهُ عِیَالٌ کَثِیرٌ أَ لَهُ أَنْ یَأْخُذَ مِنَ الزَّکَاةِ فَقَالَ یَا أَبَا مُحَمَّدٍ أَ یَرْبَحُ فِی دَرَاهِمِهِ مَا یَقُوتُ بِهِ عِیَالَهُ وَ یَفْضُلُ قَالَ نَعَمْ قَالَ کَمْ یَفْضُلُ قَالَ لا أَدْرِی قَالَ إِنْ کَانَ یَفْضُلُ عَنِ الْقُوتِ مِقْدَارُ نِصْفِ الْقُوتِ فَلا یَأْخُذِ الزَّکَاةَ وَ إِنْ کَانَ أَقَلَّ مِنْ نِصْفِ الْقُوتِ أَخَذَ الزَّکَاةَ قَالَ قُلْتُ فَعَلَیْهِ فِی مَالِهِ زَکَاةٌ تَلْزَمُهُ قَالَ بَلَی قَالَ قُلْتُ کَیْفَ یَصْنَعُ قَالَ یُوَسِّعُ بِهَا عَلَی عِیَالِهِ فِی طَعَامِهِمْ وَ کِسْوَتِهِمْ وَ یُبْقِی مِنْهَا شَیْئاً یُنَاوِلُهُ غَیْرَهُمْ وَ مَا أَخَذَ مِنَ الزَّکَاةِ فَضَّهُ عَلَی عِیَالِهِ حَتَّی یُلْحِقَهُمْ بِالنَّاسِ[من لایحضره الفقیه، ج2، ص34].
==================
1-مثل: وَ یَضْرِبُ اللّهُ الامْثالَ لِلنّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ [ابراهیم/25].
--------------------
======================
حضرت محمد (ص): "مثل مؤمن چون سنبله است که در وقت طوفان کمی خم میشود، امّا دوباره سر جای خود است. امّا مَثَل منافق چون درخت خشکیده یکجا میماند تا طوفان او را بشکند".
====================
خواندن تاریخ مثل بالا رفتن به قلّه کوه است، هر چه بیشتر بروی، دید وسیع تری پیدا میکنی و عقل جدیدی پیدا میکنی.
===================
روزه گرفتن به دل صفا میدهد، همان گونه که پرخوری و پرحرفی انسان را سنگ دل میکند. کسانی که همیشه به هنگام میل به غذا مشغول خوردن شدهاند،مثل درختان کنار جوی آبند که دارای چوبی بی دوامند.
=====================
قرآن و دعا رابطه انسان با خداست، تلاوت یک آیه قرآن در ماه رمضان مثل خواندن تمام قرآن در غیر ماه رمضان است، قرآن در ماه رمضان نازل
شده إِنّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ [قدر/1].
--------------------------------
مثال ها یی از حاج آقا قرائتیاز سی دی "تبلیغ" (یاد داشت های 40 ساله ایشان )
1. وقایع وکرامات ،پندارها واندرزها1. شخصی به من گفت: این بیست هزار تومان را به طلبهای بده که خودش بچهها را جمع کرده باشد. من هر چه گشتم پیدا نکردم و پس از 2 سال پول را به صاحبش رد کردم.2. مرحوم آیة الله شاهرودی در نجف فرمود:شکر من این است که نمیتوانم شکر کنم.3. حاج آقا مصطفی بهشتی (پدر شهید حاج آقا حسن بهشتی اصفهانی) گفت در عمرم برای غیر خدا سخنرانی نکردهام.4. در کوچه آقا نجفی به دیدار شهید بهشتی که از آلمان برگشته بود رفتم و گفتم شما برای جوانان آلمان چه میگوئید تا من هم برای جوانان کاشان بگویم، همه خندیدند! اما شهید بهشتی نخندید و گفت: راست میگوید، نیازهای فطری همه انسانها یکی است. بعد فرمودند: برای پیشرفت اسلام دو کار باید کرد:الف: جدا کردن خرافات از اسلام.ب: جدا کردن کار مسلمین از اسلام.5. یکی از دوستان برای حج سال 64 ،12 مرتبه استخاره کرد، آیهسُبْحانَ الَّذِی أَسْری بِعَبْدِهِ لَیْلا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الاقْصَی الَّذِی بارَکْنا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیاتِنا إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ[اسراء/1.]آمد اتفاقا مشرف شد و پای کعبه در حال طواف شوط هفتم فوت کرد. به نقل از یکی از علمای شیراز درباره پدر شهید ذوالانوار.6. پدر دو شهید در همدان میگفت: منزل ملا علی همدانی بودیم، افراد فقیری که مراجعه میکردند از زیر تشک به آنها پول میداد، یک بار از اطاق بیرون رفت ما چند نفر بودیم، تشک را بالا زدیم، پول نبود، آقا آمد نشست و فقراء آمدند، آقا پول بر میداشت و به فقراء میداد، پرسیدم، ایشان گفتند در این عالم اسراری است.7. شب اول ماه رمضان سال 65 هجری شمسی جوانی را دیدم در جلسه دعای ابو حمزه ثمالی در احیاء مسجد سید اصفهان، میگفت آرزو دارم که مادرم راضی شود که من به جبهه بروم.8. مسئله یکی از علماء که همسرش در حال زایمان بود و در عین حال بی پول بود و نوشتن آیهوَ هُزِّی إِلَیْکِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُساقِطْ عَلَیْکِ رُطَباً جَنِیًّا[مریم/25]. و فرستادن آن به خانه آیة الله بروجردی.9. شخصی بنام یحیی کتاب سرقتی خود را در حرم حضرت علی(ع)دید استخاره کرد این آیه آمد:یا یَحْیی خُذِ الْکِتابَ بِقُوَّةٍ وَ آتَیْناهُ الْحُکْمَ صَبِیًّا[مریم/12.]10. آقای دری نجف آبادی رئیس بودجه دوران طلبگی در اتاق 6 متری روی چادر شب زندگی میکرد.11. بسیار در حرم امام رضاعلیه السلامدعا کردم، بعد گفتم: با وجود عیب های زیادی که در من هست و از طرفی این همه دعا و خواسته که دارم مثل من مانند ریختن زعفران در کیسه زباله است. ولی از زمانی که از حرم بیرون میآمدم سیدی مقداری زعفران به من داد، با خود گفتم: امام رضا(علیه السلام)میخواهد به من بگوید کسی که به ما متوسل شد اگر چه معیوب باشد و کیسه زباله، ولی ما در آن زعفران میریزم.12. مرحوم شهید آیة الله مطهری(ره) از من پرسید: تفسیر نمونه را از کجا نوشتی؟ گفتم از اول جزء دوم که می فرماید:سیقول السفها، خندید و گفت مناسبت حکم و موضوع.13. آقای علی غفوری گفت: در کنار قبر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم گفتم یا رسول الله آیا از این امت راضی هستی؟ در این رابطه قرآن را باز کردم، این آیه آمدوَ قالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً[فرقان/30.]14. درباره حاج کافی( ره): خاطرات و لطایف ، صفحه 215. زن بهائی مسلمان شد. خدمت آیة الله میلانی رسید. ایشان از او پرسید که چه چیز باعث شد مسلمان شوی؟ جواب داد لطف خدا. ایشان تکانی خورد و گریست.16. روی قبر شهیدی نوشته بودند:وَ فَدَیْناهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ[صافات/107]. از برادرش علت آن را سئوال کردند، گفت: موقعی که برادرم خواست به جبهه برود از قرآن استخاره گرفت این آیه آمد.به نقل از آقای مهندس سید حسین ذوالانوار،شخصی بنام آقای رفعی در حرم حضرت رضا(ع)به فکر فرو رفت که من در پیشگاه حضرت چه مقامی دارم، با خود گفت: اولین کلمهای که یک نفر به من بگوید، نشان دهنده مقام من باشد. همین طور که ایستاده بودم زنی از کنارم عبور کرد به خیال این که همسر خود من است، گفتم بایست با هم برویم خانه، زن برگشت و به من گفت: خیلی خری. باز شک کردم که همین کلمه نشان دهنده مقام من است، زن برگشت، گفت: شک نکن، خیلی خری!18. کتاب بحار را خریده بودم، مادرم گفت: این همه کتاب را میخواهی چکار کنی؟ تارک الصلاة مهر و تسبیح جمع میکند؟!19. در حال طواف بودم از روی حجر اسماعیل قرآنی برداشتم که بخوانم قرآن را باز کردم آیات کعبه و بنای او آمد پس از طواف و نماز قرآن را باز کردم آیات کعبه و ابراهیم آمد تا این که...وَ ارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَراتِ[بقره/126.]در این هنگام آقای ناظم زاده( سید) مقداری موز و سیب به من داد که بخورم.20. یکسال در منی گم شدم شخصی به نام آقای فاطمیان مشهدی به من رسید، گفت چه میخواهی؟ به شوخی گفتم: یک دوش آب سرد و یک انار یزد. دست مرا گرفت و برد زیر دوش آب سرد ستاد آبرسانی و یک انار هم داد و گفت این هم انار یزد است.نکته جالب این که در آن سال دوش آب اصلا در منی نبود جز آن یکی.21. هنگام ورود آیةالله بروجردی( ره) به قم یکی از وعاظ این آیه را خواند:یا أَیُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَساکِنَکُمْ لا یَحْطِمَنَّکُمْ سُلَیْمانُ وَ جُنُودُهُ وَ هُمْ لا یَشْعُرُونَ[نمل/18.]22. شخص پیر مردی گفت: من دیگر طاقت پا شدن از زمین را ندارم. ظریفی گفت:وَ أَمّا ما یَنْفَعُ النّاسَ فَیَمْکُثُ فِی الارْضِ[رعد/17.]23. شخصی مقداری پول حرام به یک نفر داد که برای پدرش نماز قضا انجام دهد. پس از مدتی برای طلب عفو به نزدش رفت برای عذر خواهی و اینکه آن پول حرام بود. او هم در جواب گفت پس بگو هر وقت من وضو گرفتم و آماده نماز شدم، قبل از شروع، آن وضو باطل میشد و من دیگر حال نداشتم وضو بگیرم!!!24. آقای فلسفی مشهدی را گفتند: به منبر رود گفت: مطالعه نکردم، اصرار کردند، ایشان هم به منبر رفته فرمود: من مطالعه نکردهام بی مطالعه منبر نرویدو السلام علیکم...25. کسی خواست برود مکه به آقائی گفت تا در گوشش دعا بخواند. او هم به گوشش گفت در آنجا به خدا بگو ترا به حضرت عباس(علیه السلام)بهشت را دیگر اینجوری نکنی. مکه را که طویلهاش کردهای.26. مرحوم شهید سعیدی بالای منبر، بود آقای خزعلی وارد شد ایشان از منبر پائین آمده و به مردم گفت: ایشان از من با سوادتر هستند، از ایشان استفاده کنید.27. مرحوم شهید سعیدی (ره) را دیدند بدون عبا از مسجد برگشت و به خانه آمد سؤال کردند، فرمود: شخصی از سرما میلرزید چیز دیگری نداشتم عبایم را به او دادم.28. آقای سید مهدی طباطبائی:یکبار در مکه سیل آمد. شخصی گفت: رفتم ببینم کعبه در چه حال است، دیدم شخصی در طوفان طواف میکند.29. شخصی گفت: خسته شدهام و میخواهم از اینجا بروم. کسی به او گفت: با نفس اگر میروی همه جا تنگ است، اگر نفس را کنار بگذاری همه جا گسترده است.30. یک شب داستان فرار بهلول از قضاوت هارون، را خواندم. سحر به قصد او به زیارت امام رضا علیه السلام رفتم و زیارت امین الله را خواندم.31. شخصی در مدرسه میرزا جعفر پنج تومان داد و گفت بگیر و برای پدرم یک سوره قرآن بخوان. من 10 تومان داده و گفتم تو بگیر و برای مادرم یک سوره قرآن بخوان.!!!32. برای نویسنده کتابی که میخوانم یک سوره از قرآن و بعضا برای پدرش یک سوره می خوانم.33. مرحوم سید عبد الهادی شیرازی در نجف در جمع عدهای مشغول مزاح بوده که عدهای از علماء اصفهان برای تعیین مرجعیت به نزدش میآیند و ایشان با همان حالت معمولی به مزاح خود ادامه میدهند.34. سر درس آقای حسن زاده میرفتم، ایشان بعد از درس خود دربها را میبست و به کسی دستور نمیداد.35. به آقای گلپایگانی گفتم: برخی دارند درباری میشوند. ایشان گفتند: درباری نشوند، گفتیم: چکار کنند؟ گفت: لنگ دادن سر حمام که تخصص نمیخواهد. خاطرات و لطایف ، صفحه 336. آقای صانعی از جوانی حضرت امام (ره) خاطرهای داشت که میگفت:ما با ایشان به تهران میرفتیم من در راه به مناسبتی گفتم: خوب است که عراق تذکرة نمیدهد و الا حوزه علمیه ضعیف میشود. ایشان تا تهران صحبت فرمودند در این باب که این نوع تفکر شرک آلوده است.37. شهید آیة الله مدنی می فرمود:وقتی من میخواهم مطلبی بگویم دست کم یک هفته عمل میکنم.38. مرحوم شیخ عباس قمی فرموده دعاهای مفاتیح را حداقل یکی دو بار خودم خواندهام.39. وقتی برای کلنگ زدن زمین دفتر نهضت سواد آموزی در تبریز رفتیم آیة الله ملکوتی این آیه را خواند:و اذ یرفع ابراهیم القواعد من البیت و اسماعیل...40.حضرت ابوالفضل دست خود را برای خدا داد. خداوند زیلوهای خود را برای حضرت ابوالفضل نمیدهد؟!.41. امان از مردم! نوح را به پیامبری قبول نکردند، گاو را به خدائی قبول کردند.در مشهد وارد صف اشخاصی شدم که برای رفتن به استخر منتظر بودند. داخل استخر جوانی بطرفم آمد و خصوصی درباره باکره نبودن همسرش پرسش کرد. جواب دادم:الف: ممکن است خدائی باشد.ب: ممکن است در اثر پرش از بین برود.43. رانندگان پشت سر آقائی نماز نمیخواندند. سبب پرسید، گفتند: این آقا هم تند میرود و هم مسافر سوار نمیکند.44. پرسید، چگونه از پای حضرت علی علیه السلام در نماز تیر میکشند؟ گفتم: همانگونه که زنان مصرقَطَّعْنَ أَیْدِیَهُنَّ[یوسف/31.]45. پرسید چرا با چند سال گناه عذاب خالد؟ گفتم: با یک لحظه در آمدن چشم با چاقو تا ابد کوری است.46. چرا نماز با اینکهلا تَنْهی عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِدر برخی اثری نداردگفتم: تخمه پوک سبز نمیشود.47. سلیمان برای بلقیس، هدهد (پرنده تاجدار) میفرستد نامه را به کلاغ و غاز نداد، جعفرطیار برای نجاشی آیات مریم و مسیح خواند، اگر تَبَّتْ یَدا میخواند میگفتند: حتی به عموی خود رحم نمیکند.48. بی سلیقه: در سوگ پیر مرد روضه علی اصغر میخواند.49.أُولئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ[بقره/157.]برای آنهایی که در جوع و فقر صبر میکنند:صَلِّ عَلَیْهِمْ إِنَّ صَلاتَکَ سَکَنٌ لَهُمْ[توبه/103.]برای کسی که دارد و صبر میکند.اولی را خدا میگیرد و صلوات میفرستد و دومی را پیامبرصلی الله علیه و آله و سلممیگیرد و صلوات میفرستد. خاطرات و لطایف ، صفحه 450.سقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً[دهر/21]. برای گروهی ویُسْقَوْنَ فِیها کَأْساً[دهر/17]. برای گروهی دیگر.51. در صحیح بخاری گفته: قال النبیصلی الله علیه و سلم: (بدون ذکر وآله) وقتی میخواهید صلوات بفرستید بگوئید(صلی الله علیه و آله و سلم).52. از میان جمعیت جوانی برخاست و گفت این مطالبی که تو میگوئی یک عمر این آقایان نگفتهاند رو به تابلو کردم و از حق کمک طلبیدم. به ذهنم رسید که من مثل لوستر میباشم که به آهنها بندم.53. برخورد اشترتن بجای پذیرائی در زمانی که منزل آقائی رفتم54. شب اول قبر یا شب اول زفاف:داستان عروسی است که شب زفاف در حجله از او اصول دین پرسیده شد.55. ماجرای نماز شب خواندن یکی از اولیاء و الهام به او که قورباغه هر شب غور غور میکند.56. پدرم هنگامی که به قم میآمدم تا طلبه شوم به من سفارش کرد:استر ذهبک و ذهابک و مذهبک.همیشه به یک مسجد نرو، در کسی فانی نشو،57. جریان ارمنی و محسن کاظمی و نقل برای پدر وی در اتوبوس.58. من و آقای پرورش در دار التبلیغ قم به عنوان سخنران سمیناری که برای تشویق خانوادههای شاگردان ممتاز قرآن در سطح کشور تشکیل شده بود، دعوت شده بودیم. آقای پرورش از اصفهان آمده بود. به هم رسیدیم. پرسیدم شما روی چه موضوعی کار کردهاید و میخواهید مطرح کنید گفت: یا بنی قرآن را جمع کردهام. من گفتم: اتفاقا من هم همین کار را کردهام.59. جریان پرستار بی حجاب و تغذیه علامه امینی (ره).60. جریان پولی که شخصی به علامه طباطبائی میدهد و بعداً معلوم میشود حدود ششصد سال از مرگ او میگذرد.61. برخورد با محمد منتظری که به کلاس من میآمد و من جلسه را به او سپردم. بعد گفت خودت بیا اداره کن من یکی میفرستم تا روش شما را یاد بگیرد. پس از انقلاب گفت جلسه تو برای ما خیلی برکت داشت. تو جمع میکردی و ما از نیروها عضو میگرفتیم.1. استاد حسن زاده آملی در کتاب هزار و یک نکته شماره 306 میفرماید: شخصی اهل بینش از این فقیر الی الله پرسید که جهت چیست؟ که خداوند در سوره مبارکه یس یک جا را به دو اسم متخالف نام می برد که فرمودوَ اضْرِبْ لَهُمْ مَثَلا أَصْحابَ الْقَرْیَةِ[یس/13.]و پس از چند آیه فرمود:وَ جاءَ رَجُلٌ مِنْ أَقْصَی الْمَدِینَةِ[قصص/20.]بعد از مقداری تامل این معنی در ذهنم خطور کرد که مدینه گفتن به احترام این مومن است که اگر جمعیتی ایمان بالله نداشته باشند اعرابیاند و اجتماع آنان قریه و ده کورهای است و شهر آنجا است که مدینه فاضله باشند تا آنجا شود و آبادی، بوجود مرد خداست در آیاتی که در آن قریه ذکر شده تامل شود مثلوَ کَأَیِّنْ مِنْ قَرْیَةٍ أَمْلَیْتُ لَها وَ هِیَ ظالِمَةٌ[حج/48.]وَ نَجَّیْناهُ مِنَ الْقَرْیَةِ الَّتِی کانَتْ تَعْمَلُ الْخَبائِثَ[انبیاء/74.]وَ کَمْ قَصَمْنا مِنْ قَرْیَةٍ کانَتْ ظالِمَةً[انبیاء/11.]و نحوها و همچنین آیاتی که در آنها ذکر مدینه شده است.و الله تعالی هو العلیم.2. بعضی چیزها داریم که تاثیرات متقابل دارند مثل علم و خشیت: در قرآن مجید میفرماید:إِنَّما یَخْشَی اللّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ[فاطر/28.]قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ(ع):مَنْ خَشِیَ اللَّهَ کَمَلَ عِلْمُهُ[غررالحکم، ص190.] 000000000
====================
مثال ها یی از حاج آقا قرائتی
از سی دی "تبلیغ" (یاد داشت های 40 ساله ایشان )
رها کردن شهوت مثل رها کردن آتش و ارضاء آزاد مثل هیزم ریختن به آتش است. غرق در شهوات مساوی است با از دست دادن احساسهای عالی از نظر اخلاق،علم، هنر، خدمت و ابتکار.
=================
مثل حجابمولوی: زن آتش است و مرد آب، چون آب و آتش بدون حائل باشد آب آتش را خاموش کند و اگر بین آنها حائل باشد آتش آب را به غلیان و جوشش درآورد.
================
در مثل است که خر مرگ خود را میخواهد تا به صاحبش ضرر بزند. آری خریت اقتضا میکند برای انتقام به زیان قطعی خویش تن دهد تازیانی مشکوک به صاحبش بزند. [حسد، ص27].
===============
آری انسان میتواند جانشین خداوند باشد تا جائی که دعای او مثل اراده خداوند تاثیر فوری داشته باشد و اطاعت او همچون اطاعت از خداوند باشد مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللّهَ[ نساء/80].
=================
مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللّهَ[نساء/80].و بیعت با او به منزله بیعت با خداوند باشدإِنَّ الَّذینَ یُبایِعُونَکَ إِنَّما یُبایِعُونَ اللّهَ[فتح/10].و محبت به او مثل محبت خدا باشد(من احبکم فقد احب الله)و غضب و اذیت او همچون غضب و آزار پروردگار باشد.قَالَ الْهَادِی(ع):مَنْ أَحَبَّکُمْ فَقَدْ أَحَبَّ اللَّهَ وَ مَنْ أَبْغَضَکُمْ فَقَدْ أَبْغَضَ اللَّه[من لایحضرهالفقیه، ج2، ص613].
=================
قلب مثل آینه است. اگر به سوی خدا رو کند انوار الهی در او متجلی میشود.
=================
امام رضا (ع): میفرمایند:" نماز بیتوجه مثل پارچه کهنه درهم پیچیده و پرتاب میشود و گفته میشود: ضَیَّعْتَنِی ضَیَّعَکَ اللَّهُ [فقهالرضا(ع)، ص103].
================
5- مدت تحصیل محدود نیست. نباید همه استعدادها را دریک قالب بریزیم، مثل قالبهای ریخته گری.
================
مطالب دین که تاریخ بر نمیدارد مثل مسائل ریاضی است. در هر تاریخ 2×2=4 است، زیرا دین میگوید خدا (هر اثر مؤثر دارد)، پیغمبر (هر متحیّر راهنما میخواهد)، معاد (جزای خوبان و بدان فرق دارد)، عبادات (از مُنعم تشکر کن و برای خدا کار کن)، اخلاق (عفو، امید، اتحاد، مبارزه، انفاق، حسن معاشرت)، امر به معروف و نهی از منکر و ... داشته باشد.
=======================
بسیار در حرم امام رضا علیه السلام دعا کردم، بعد گفتم: با وجود عیب های زیادی که در من هست و از طرفی این همه دعا و خواسته که دارم مثل من مانند ریختن زعفران در کیسه زباله است. ولی از زمانی که از حرم بیرون میآمدم سیدی مقداری زعفران به من داد، با خود گفتم: امام رضا (علیه السلام)میخواهد به من بگوید کسی که به ما متوسل شد اگر چه معیوب باشد و کیسه زباله، ولی ما در آن زعفران میریزم.
==================
=============
مثال ها یی از حاج آقا قرائتیاز سی دی "تبلیغ" (یاد داشت های 40 ساله ایشان )
بستن سنگها، باز کردن سگها
غرب رویکرد دیگری را در پیش گرفت و آن مسلح کردن ارتش عراق و تقویت ماشین جنگی این کشور بود که با توجّه به برتری ایران در صحنه نبرد، موازنه تسلیحات استراتژیک به سوی عراق سرازیر شد. انواع جنگندههای آخرین سیستم، موشکهای دوربرد و میانبرد، انبوه تانک هند نفربر، قبضههای توپ، هلیکوپتر و... از سوی آمریکا، شوروی، انگلیس، فرانسه، آلمان و... با قیمتهای مناسب و حتّی بدون پرداخت پول، پس از هفت سال جنگ، عراق را به مراتب از شروع جنگ توانمندتر ساخت. اخبار غیرآشکار نیز حاکی از آن بود که عراق در آستانه دستیابی به بمب اتمی است. همچنین در زمینه تهیه سلاح شیمیایی، حمایت بیدریغ کشورهای اروپایی از عراق، موجب شد که بغداد مهلکترین مواد شیمیایی را در زرّادخانههای خود انبار کرده و از آنها در میدان نبرد استفاده نماید. این در حالی بود که ایران برای خرید ابتداییترین مایحتاج تسلیحاتی هم دچار مشکل بود
=========================
مثال ها یی از حاج آقا قرائتی
از سی دی "تبلیغ" (یاد داشت های 40 ساله ایشان )