معرفی وبلاگ
بنام خدا (مثال خوب =درک جذاب) گاهی یک تصویر خوب گو یاتر از چند صفحه توضیح و یک تمثیل خوب بیش از چکیده یک کتاب ، ارزش دارد! mesal@mihanmail.ir
صفحه ها
دسته
تبيان
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 336691
تعداد نوشته ها : 307
تعداد نظرات : 26
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان
مبلغ قابل توجهى پول !
به کسى که به بهانه غلبه خواب، و بیدار نشدن براى انجام این نماز خود را در ترک آن معذور مى‏دارد توجهى ننما چرا که این عذر از چند وجه مردود است، از جمله این فرمایش مولا على علیه السّلام در جواب کسى که گفت من دیشب بخواب ماندم و توفیق تهجد و شب زنده دارى نصیبم نشد فرمود تو مردى هستى که گناهانت قید و بند تو شده است، و دیگر اینکه خواب ماندن از مثل امرى باین بزرگى غالبا غیر ممکن است، آیا طالبان این دنیا را نمى‏بینى که اگر یکى از آنها را سلطان وقت بخلوت فرا خواند گر چه وقت ملاقات با او را دل شب قرار دهد، او به خواب نخواهد ماند بلکه آن شب را از ترس اینکه مبادا بخواب بماند کلا بیدار و پیوسته بفکر مجلس سلطان و صحبتش با او خواهد بود. و تو اگر باحوال خویش تأمل کنى به یقین خواهى دید که اگر احتمال دهى که کسى نیمه شب مبلغ قابل توجهى پول برایت خواهد آورد از شوق دست یابى به آن مال، و ترس اینکه مبادا بواسطه خواب از دستت برود، قدرت بر خوابیدن نخواهى داشت. از همه این‏ها گذشته اگر واقعا از این خوف دارى که بخواب بمانى مى‏توانى نزد کسى که تو را بوقت نماز بیدار کند بخوابى تا اینکه خود عادت کنى. و خلاصه کلام اینکه خواب مانع دست یابى به این فضیلت عظمى شود خوارى و ذلتى است که مثلش در این دنیا نیست.

أسرارالصلاة ص : 459

1388/11/5

مثل کسى که وداع کند با نماز!
«فرمود حضرت صادق، علیه السّلام، به عبد اللّه [بن أبی یعفور]: اى عبد اللّه، وقتى که مشغول نماز مى‏شوى، مثل کسى که وداع کند با نماز و ترس آن دارد که دیگر به آن نرسد نماز بخوان، پس از آن چشمت را بدوز به موضع سجودت. تو اگر بدانى کسى در راست و چپت هست نمازت را نیکو به جا مى‏آورى، بدان که تو پیش روى کسى ایستادى که او تو را مى‏بیند و تو او را نمى‏بینى».
چهل‏حدیث 1 431 فصل ..... ص : 426
1388/11/5
مثل اجر شهید
از امیر المؤمنین علیه السّلام روایت شده که رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فرمود: براى مؤذن آنگاه که مشغول گفتن اذان و اقامه است مثل اجر شهیدى است که در راه خدا در خون خود مى‏طپد، امام علیه السّلام میگوید گفتم اگر چنین باشد آنان براى گفتن اذان بر یکدیگر پیشى خواهند گرفت، رسولخدا صلّى اللّه علیه و آله فرمود: چنین نیست زمانى بر مردم بیاید که اذان گفتن را تنها بعهده ضعفاء بگذارند، و بدن مؤذن را خدا بر آتش حرام نموده است.
أسرارالصلاة 1 283 فصل «در اذان و اقامه» .....
1388/11/5

أسرارالصلاة ص : 192
درختان بزرگ گنجشک‏ها را بطرف خود میکشند
چنین کسى را که محبت دنیا تا اعماق قلب و حقیقت و سر وجودش ریشه دوانیده، مسکن‏هائى که براى رفع شهوتها و محبتهاى ضعیف که تنها بر حواشى قلب اثر گذاشته نافع است سودى نمى‏بخشد زیرا او هر چه که بخواهد قلب را بحضور در نماز و تفکر در افعال و اقوال آن وا دارد شهوتها و خواسته‏هاى نفسانیش او را بطرف خود میکشند، و براى تحصیل و دستیابى بآن خواسته‏هاى نفسانى و رفع موانعى که در این راه قرار گرفته او را بخود مشغول مى‏گردانند، پس پیوسته او قلبش را متوجه نماز مى‏سازد و شهوات او را بطرف خود میکشند، تا اینکه نمازش بپایان رسد، و تمام نماز در کشاکش بین او و شهوات و خواسته‏هاى نفسانیش سپرى شده است، در نتیجه شیطان بر او غالب گشته است، و مثل این، مثل کسى است که زیر درختى نشسته و میخواهد درباره موضوعى خاص بتفکر بپردازد، تا بخواهد فکرش متوجه آن موضوع شود، صداهاى گنجشک‏هائى که بر آن درخت نشسته‏اند فکر او را مشوش میکنند، او با چوبى آنها را دور مى‏سازد، و باز دوباره تا مى‏خواهد بفکر فرو رود گنجشک‏ها باز مى‏گردند، و او باز آنها را با چوب میراند و پیوسته وقتش در این کار مى‏گذرد، چنین کسى را باید گفت که این مشغله تو را از آن کار اصلى باز میدارد و تنها راه خلاصى از آن، این است که درخت را قطع کنى، شهوتها و خواسته‏هاى نفسانى هم همین گونه است آنگاه که قوى شد و در تمام وجود ریشه دوانید و شاخه‏هایش بسیار گشت، افکار و خواطر را از وجوه مختلفى بخود جذب میکند هم چنانکه درختان بزرگ گنجشک‏ها را بطرف خود میکشند، و این شهوتها بمنزله مغناطیس افکار پست و خاطره‏هاى زشت است، و اصل این درخت، محبت دنیا أسرارالصلاة ص : 193
است، و لذا آن حکیم الهى فرمود: محبت دنیا رأس و منشأ هر خطا و گناهى است.


أسرارالصلاة ص : 192
--------------------------------

1388/11/5
X